lokaty

Polacy konserwatywni w finansach

2011-03-15 źródło: Deutsche Bank

Już czterech na pięciu Polaków korzysta z produktów i usług finansowych. W ich wyborze jesteśmy raczej ostrożni. Wolimy produkty oszczędnościowe od inwestycyjnych czy kredytów - wynika z najnowszego badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC. Zamiast podjąć ryzyko, jakie wiąże się z kupnem jednostek funduszy inwestycyjnych czy akcji spółek giełdowych, maksymalizujemy zyski z lokat antybelkowych... unikając podatku.

Najpopularniejszymi produktami bankowymi wśród Polaków są rachunki osobiste. Korzysta z nich ponad 63 proc. respondentów. Prawie jedna czwarta aktywnie używa kart debetowych i płatniczych. Nieco mniej, bo 22 proc. obsługuje swoje konto osobiste za pośrednictwem Internetu. Z kart kredytowych korzysta 13 proc. ankietowanych.



Na kolejnym miejscu, za rachunkiem bieżącym i kartami płatniczymi znajduje się grupa produktów oszczędnościowych. Najpopularniejsze są te najprostsze. Co piąty Polak gromadzi nadwyżki gotówki na lokatach. Równie popularne są konta oszczędnościowe. Produkty inwestycyjne już dużo mniej. W funduszach pieniądze lokuje 6 proc. ankietowanych, 5,4 proc. gra na giełdzie, a 2,5 proc. korzysta z produktów strukturyzowanych.

Kobiety równie często jak mężczyźni korzystają z podstawowych usług bankowych (konto osobiste czy karta debetowa), jednak bardziej zaawansowane produkty są wśród nich dużo mniej popularne. Konto bankowe przez Internet obsługuje 28 proc. Polaków i tylko 18 proc. Polek. Panie dużo rzadziej używają kart kredytowych - ma je zaledwie 8 proc. ankietowanych. Panowie częściej korzystają z produktów oszczędnościowych (lokaty, konta oszczędnościowe) i inwestycyjnych (akcje, fundusze inwestycyjne, produkty strukturyzowane).



- Wbrew pozorom ta różnica nie jest spowodowana niższymi dochodami czy lukami w edukacji, bo przecież kobiety w Polsce są lepiej wykształcone - mówi prof. Remigiusz Kaszubski, dyrektor w Związku Banków Polskich. - Z moich obserwacji wynika, że dla pań bardzo ważna jest bezpośrednia kontrola wydatków, dlatego chętnie korzystają z kart debetowych, ale już z kredytowych nie - dodaje.

Polacy stronią od ryzyka, jednak coraz chętniej decydują się zwiększyć swoje zyski z kapitału w inny sposób. Aż 7 proc. ankietowanych korzysta z lokaty „antypodatkowej". To dużo, bo lokaty z kapitalizacją dzienną pozwalające uniknąć płacenia 19-procentowego podatku od zysków kapitałowych pojawiły się na rynku dopiero pod koniec 2008 roku. Aż 11 proc. ankietowanych, którzy planują zakup produktu bankowego w wciągu najbliższych 6 miesięcy, wybrałoby właśnie taką lokatę. Muszą się spieszyć, ponieważ zgodnie z planami Ministerstwa Finansów od 1 lipca zasady ulegną zmianie i od lokat z dzienną kapitalizacją odsetek będzie pobierany podatek.



Klientom banków trudno będzie pogodzić się z koniecznością utraty jednej piątej zysków z odsetek. Prawdopodobnie będą chcieli skorzystać z innych produktów, które nie są obciążone podatkiem. Taką alternatywą są np. polisy lokacyjne (tzw. "polisolokata", czyli połączenie lokaty z polisą ubezpieczeniową). Na razie korzysta z nich zaledwie 2,2 proc. ankietowanych. - W przypadku tradycyjnych lokat część osób zapewne pogodzi się z koniecznością zapłacenia podatku, ale będzie chciała zrekompensować to sobie wyższym zyskiem z inwestycji. To może ożywić rynek TFI, może nawet zwiększy zainteresowanie samodzielnym inwestowaniem w akcje - mówi Wioletta Kociszewska, Dyrektor Biura Produktów w Dep. Centrum Inwestycyjne Deutsche Bank PBC SA.

W wynikach badania widać też zapowiedź nowego hitu wśród produktów finansowych. Już 3,3 proc. Polaków korzysta z kart zbliżeniowych. - Produkty, które koncentrują się na przyspieszeniu drobnych transakcji - poniżej 50 zł - będą w najbliższym czasie hitem, bo pozwalają na dużo wygodniejsze płatności, niż tradycyjne karty - mówi prof. Kaszubski.

Główni operatorzy kart płatniczych - MasterCard i Visa - zdają sobie z tego sprawę i walczą o rosnący rynek. Według najnowszych danych kartami zbliżeniowymi Visa można płacić w 12 tys. sklepów w Polsce. Firma ma zamiar zwiększyć tę liczbę w ciągu pięciu lat do 200 tys. Z kolei kartami PayPass MasterCard zapłacimy m.in. w popularnych sieciach Żabka,  Empik, Smyk, coffeeheaven, McDonald's, w salonikach Kolportera, biletomatach w Warszawie oraz Wrocławiu, na stacjach paliw Shell, jak również w sieci kin Cinema City
i Multikino.

Nic dziwnego, że chociaż to zupełnie nowy produkt, ponad 11 proc. osób, które rozważają zakup nowego produktu bankowego w ciągu najbliższych 6 miesięcy, deklaruje, że zdecyduje się właśnie na kartę zbliżeniową. - W miarę pojawiania się większej liczby terminali obsługujących te transakcje nie tylko w markowych salonach, ale też w osiedlowych warzywniakach, karty zbliżeniowe mogą stać się dominującą formą płatności - przewiduje prof. Kaszubski.

Badanie na zlecenie Deutsche Bank PBC zrealizował Instytut Homo Homini w lutym 2011 roku na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie 1100 osób.


Serwis może używać plików „cookies”, kiedy użytkownik odwiedza stronę www. Pliki „cookies”, które mogą zostać użyte w witrynach i stronach internetowych są kojarzone wyłącznie z przeglądarką konkretnego komputera (użytkownik anonimowy), bez podawania imienia lub nazwiska użytkownika. Są to informacje zapisywane przez serwer na komputerze użytkownika, które serwer może odczytać przy każdorazowym połączeniu się z komputera użytkownika. Pliki „cookies” dostarczają danych statystycznych o ruchu użytkowników i korzystaniu przez nich z poszczególnych stron serwisów. Pliki „cookies” używane są także w celu monitorowania ruchu użytkowników pomiędzy serwisem, a innymi, współpracującymi serwisami internetowymi. Użytkownik może w każdym czasie wybrać sposób obsługi plików „cookies” w strefie internetowej poprzez zastąpienie automatycznej obsługi plików „cookie” na obsługę indywidualną (ustawienia użytkownika). Szczegółowych informacji w tym zakresie udzielają dostarczyciele programów do obsługi strefy internetowej (przeglądarek), zazwyczaj w zakładce „opcje internetowe” lub podobnej. Jednakże wyłączenie przez użytkownika w swojej przeglądarce opcji akceptowania plików „cookies”, (zablokowanie, monitowanie) może spowodować utrudnienia czy wręcz uniemożliwić korzystanie z niektórych usług serwisu. Jednocześnie serwis nie ponosi żadnej odpowiedzialności za stosowanie lub obsługę plików „cookies” na innych stronach internetowych dostępnych dla użytkowników dzięki linkom umieszczonym na stronach serwisu.

pliki cookie