lokaty

Polacy konserwatywni w finansach

2011-03-15 źródło: Deutsche Bank

Już czterech na pięciu Polaków korzysta z produktów i usług finansowych. W ich wyborze jesteśmy raczej ostrożni. Wolimy produkty oszczędnościowe od inwestycyjnych czy kredytów - wynika z najnowszego badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC. Zamiast podjąć ryzyko, jakie wiąże się z kupnem jednostek funduszy inwestycyjnych czy akcji spółek giełdowych, maksymalizujemy zyski z lokat antybelkowych... unikając podatku.

Najpopularniejszymi produktami bankowymi wśród Polaków są rachunki osobiste. Korzysta z nich ponad 63 proc. respondentów. Prawie jedna czwarta aktywnie używa kart debetowych i płatniczych. Nieco mniej, bo 22 proc. obsługuje swoje konto osobiste za pośrednictwem Internetu. Z kart kredytowych korzysta 13 proc. ankietowanych.



Na kolejnym miejscu, za rachunkiem bieżącym i kartami płatniczymi znajduje się grupa produktów oszczędnościowych. Najpopularniejsze są te najprostsze. Co piąty Polak gromadzi nadwyżki gotówki na lokatach. Równie popularne są konta oszczędnościowe. Produkty inwestycyjne już dużo mniej. W funduszach pieniądze lokuje 6 proc. ankietowanych, 5,4 proc. gra na giełdzie, a 2,5 proc. korzysta z produktów strukturyzowanych.

Kobiety równie często jak mężczyźni korzystają z podstawowych usług bankowych (konto osobiste czy karta debetowa), jednak bardziej zaawansowane produkty są wśród nich dużo mniej popularne. Konto bankowe przez Internet obsługuje 28 proc. Polaków i tylko 18 proc. Polek. Panie dużo rzadziej używają kart kredytowych - ma je zaledwie 8 proc. ankietowanych. Panowie częściej korzystają z produktów oszczędnościowych (lokaty, konta oszczędnościowe) i inwestycyjnych (akcje, fundusze inwestycyjne, produkty strukturyzowane).



- Wbrew pozorom ta różnica nie jest spowodowana niższymi dochodami czy lukami w edukacji, bo przecież kobiety w Polsce są lepiej wykształcone - mówi prof. Remigiusz Kaszubski, dyrektor w Związku Banków Polskich. - Z moich obserwacji wynika, że dla pań bardzo ważna jest bezpośrednia kontrola wydatków, dlatego chętnie korzystają z kart debetowych, ale już z kredytowych nie - dodaje.

Polacy stronią od ryzyka, jednak coraz chętniej decydują się zwiększyć swoje zyski z kapitału w inny sposób. Aż 7 proc. ankietowanych korzysta z lokaty „antypodatkowej". To dużo, bo lokaty z kapitalizacją dzienną pozwalające uniknąć płacenia 19-procentowego podatku od zysków kapitałowych pojawiły się na rynku dopiero pod koniec 2008 roku. Aż 11 proc. ankietowanych, którzy planują zakup produktu bankowego w wciągu najbliższych 6 miesięcy, wybrałoby właśnie taką lokatę. Muszą się spieszyć, ponieważ zgodnie z planami Ministerstwa Finansów od 1 lipca zasady ulegną zmianie i od lokat z dzienną kapitalizacją odsetek będzie pobierany podatek.



Klientom banków trudno będzie pogodzić się z koniecznością utraty jednej piątej zysków z odsetek. Prawdopodobnie będą chcieli skorzystać z innych produktów, które nie są obciążone podatkiem. Taką alternatywą są np. polisy lokacyjne (tzw. "polisolokata", czyli połączenie lokaty z polisą ubezpieczeniową). Na razie korzysta z nich zaledwie 2,2 proc. ankietowanych. - W przypadku tradycyjnych lokat część osób zapewne pogodzi się z koniecznością zapłacenia podatku, ale będzie chciała zrekompensować to sobie wyższym zyskiem z inwestycji. To może ożywić rynek TFI, może nawet zwiększy zainteresowanie samodzielnym inwestowaniem w akcje - mówi Wioletta Kociszewska, Dyrektor Biura Produktów w Dep. Centrum Inwestycyjne Deutsche Bank PBC SA.

W wynikach badania widać też zapowiedź nowego hitu wśród produktów finansowych. Już 3,3 proc. Polaków korzysta z kart zbliżeniowych. - Produkty, które koncentrują się na przyspieszeniu drobnych transakcji - poniżej 50 zł - będą w najbliższym czasie hitem, bo pozwalają na dużo wygodniejsze płatności, niż tradycyjne karty - mówi prof. Kaszubski.

Główni operatorzy kart płatniczych - MasterCard i Visa - zdają sobie z tego sprawę i walczą o rosnący rynek. Według najnowszych danych kartami zbliżeniowymi Visa można płacić w 12 tys. sklepów w Polsce. Firma ma zamiar zwiększyć tę liczbę w ciągu pięciu lat do 200 tys. Z kolei kartami PayPass MasterCard zapłacimy m.in. w popularnych sieciach Żabka,  Empik, Smyk, coffeeheaven, McDonald's, w salonikach Kolportera, biletomatach w Warszawie oraz Wrocławiu, na stacjach paliw Shell, jak również w sieci kin Cinema City
i Multikino.

Nic dziwnego, że chociaż to zupełnie nowy produkt, ponad 11 proc. osób, które rozważają zakup nowego produktu bankowego w ciągu najbliższych 6 miesięcy, deklaruje, że zdecyduje się właśnie na kartę zbliżeniową. - W miarę pojawiania się większej liczby terminali obsługujących te transakcje nie tylko w markowych salonach, ale też w osiedlowych warzywniakach, karty zbliżeniowe mogą stać się dominującą formą płatności - przewiduje prof. Kaszubski.

Badanie na zlecenie Deutsche Bank PBC zrealizował Instytut Homo Homini w lutym 2011 roku na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie 1100 osób.


AdvertisementAdvertisement
Serwis może używać plików „cookies”, kiedy użytkownik odwiedza stronę www. Pliki „cookies”, które mogą zostać użyte w witrynach i stronach internetowych są kojarzone wyłącznie z przeglądarką konkretnego komputera (użytkownik anonimowy), bez podawania imienia lub nazwiska użytkownika. Są to informacje zapisywane przez serwer na komputerze użytkownika, które serwer może odczytać przy każdorazowym połączeniu się z komputera użytkownika. Pliki „cookies” dostarczają danych statystycznych o ruchu użytkowników i korzystaniu przez nich z poszczególnych stron serwisów. Pliki „cookies” używane są także w celu monitorowania ruchu użytkowników pomiędzy serwisem, a innymi, współpracującymi serwisami internetowymi. Użytkownik może w każdym czasie wybrać sposób obsługi plików „cookies” w strefie internetowej poprzez zastąpienie automatycznej obsługi plików „cookie” na obsługę indywidualną (ustawienia użytkownika). Szczegółowych informacji w tym zakresie udzielają dostarczyciele programów do obsługi strefy internetowej (przeglądarek), zazwyczaj w zakładce „opcje internetowe” lub podobnej. Jednakże wyłączenie przez użytkownika w swojej przeglądarce opcji akceptowania plików „cookies”, (zablokowanie, monitowanie) może spowodować utrudnienia czy wręcz uniemożliwić korzystanie z niektórych usług serwisu. Jednocześnie serwis nie ponosi żadnej odpowiedzialności za stosowanie lub obsługę plików „cookies” na innych stronach internetowych dostępnych dla użytkowników dzięki linkom umieszczonym na stronach serwisu.

pliki cookie